}

Friday, 16 May 2014

KAWAN


Photobucket

Setelah sekian lama , cuma rasa sangat akward dengan blog sdiri hah , sebab lama tak jaga , lama tak jenguh , lama tak sapu habuk , haa tu diaa . Nampak sangat tuan diri buzy , katanya lah. Serius , minggu yang sangat padat , atau kata bunga-bunganya minggu susah nak bernafas. eheh ! Alhamdulillah , berkat ada kawan-kawan yang sangat ohsem , duk bermalam sebilik settle semua esaiment . Hikmah dia , 

"baru ukhwah tu makin rapat dan berkat buat kerja sama-sama , tidur sama-sama"



Sungguh . Macam banyak benda aku nak bagitahu , namun akur . Tidak semua benda boleh aku kongsi. Kerja sesama manusia , perlu banyak kesabaran , sebab masing-msing punya hati , punya perasaan , punya jiwa yang perlu dijaga. nah , senang cerita tidak semua manusia itu sama sifatnya . Analoginya mudah , " kau kawan sebab harta, pangkat, nama tak kemana , namun kawan sebab jiwa, ikhlas, kerana Lillah subhanallah . tenang. Aku rasa sangat tidak patut , sesama manusia saling kutuk-mengutuk . lupa, cerita nie based on apa yang kawan aku lalui. Aku rasa sangat terpanggil untuk kongsikan sebab banyak benda aku belajar melalui dia.

Mata tunduk bawah T-T

Aku juga rasa , kalau terdesak sangat nak makan daging , takkan tergamak sekali nak makan daging kawan baik sendiri kot. Nauzubillah , itu dipanggil 
" Fitnah " . Cuba bawak berbincang , korang kan dah besar , dah jadi mahasiswa . sengeh ! 

Lagi satu , kita jangan expect pemikiran manusia lain sama sejibik macam kita . Dah nama manusia, lain ragam , lain perangai , lain sifat." Humans are not perfect , but trying to be perfect " . Kalau dah tahu fikrah tak sama , perangai tak sama, jangan nak mengharap yang tinggi-tinggi sampai nak mencapai bintang bagai , ingat , bintang boleh didlihat , nak capai tu masalah . Kan lebih manis , jika mengharap yang sedang-sedang saja , dan jika hasilnya tinggi baru ohsem bin ajaib namanya . Kan..? 



Maka , raikan kegembiraan dalam bersahabat . Jangan dipikir soal semalam .

Setiap manusia tidak sempurna dan ada kelemahan dan kelebihan masing-masing.Allah tidak menciptakan kekurangan atau kecacatan itu dengan sia-sia. Pasti ada kelebihan di sudut yang lain dan ibrahnya kita tak nampak , namun, masih mampu memberi manfaat kepada ummah dengan caranya tersendiri. 

Apa yang pasti .

Setiap dari kita ada keistimewaan dan kekuatan masing-masing.Cuma perlu support dari semua. Kan..?? jangan kata kau lemah selagi belum cuba.Jangan kata kau 'loser' selagi belum jadi 'fighter' , jangan kata jiwa kau rapuh , sebelum hati kau kuat , jangan kata kau tiada siapa-siapa selagi kami ada. Ingat kawan , aku sayang kau . 

Allah uji kamu , sebab Allah tahu kamu mampu.
Kuat ye sayang , banyak-banyak ingat Allah. 
ingat , Allah tidak pernah kejam untuk setiap takdir manusia.
Senyum selalu :)

lagi satu

" biasanya yang susah dilakukan itu punya banyak kelebihan " kawan.
cuba belajar campak penyakit hati jauh-jauh. Maafkan orang lain. Selain melapangkan hati dan rasa , juga melapangkan msa di masa depan .itu lebih mulia. Aku tahu kau kuat. 

Dan aku pula, perlukan doa . 
Buat pilihan itu tidak mudah , perlu masa , dah ayah kata " ini soal masa depan , jangan main-main " Akur . mereka juga mahukan yang terbaik. Mohon tembakan doa dari semua agar tidak tersasar mainan nafsu semata - mata dan moga hati terus berjaga-jaga .

Semoga membantu . jumpa lagi 
Angkat peace !






Semoga apa yang dikongsikan bermanfaat

Next Previous Home