}

Tuesday, 24 January 2012

Friday, 20 January 2012

~ TO LIVE WITH~

Salamullah alayk :)

syukur!!! stress!! happy!! sad!!!

sumer ade an..
tad tau why im fell thad felling
the mixture of my felling
make me so humble
and at da same time
make me think ourself,what exacly
 "my expactation on my life"
sob!! sob!!
..subhanallah..

laluanku makin sukar

*SyuKur*
alhamdulillah, i can further my life at hostel
even many thing badly was happen
as my father say
" jgn jadikan perkara-perkare yang rameh tu sbg alasan.
dan jgn biarkan alasan tu sbg perkara utk difikirkan"
~p\s in translate this~


alhamdulillah jugak
sahabat-sahabat rapat saia bnyk membntu
perhaps this what people say that
 a truly frend is always wit ur
not only at a happy moment
eventhough many of my frenz
negetively far from my side
(pathetic)
and the rest
 positively responding responding and came for help 
thank you

what i have learn from it
"don't judge people from the outside"
mybe da people that ur think quite frendly with ur
is always "like" ur..
not at all mybe

"Tuhan turunkan musibah untuk menilai keikhlasan dan ketaqwaan hati hambaNya,
 jauh sekali untuk menganiayai hambaNya."
 As for me, 
hikmah di sebalik kejadian adalah untuk mengukur keikhlasan
 yang mampu setiap insan tunjukkan, He gave me the answer.

Thanks for those who had helped me till until now
. I m grateful and blessed to have you guys. May you guys be blessed!

*StreSS*
Presentation.. presentation. presentation
half of them finish already
alhamdulillah
u know what
my group is da first group
nice to have NUR ATHIRAH (my kak) 
as my partner
already kamcing
so it quite easy to us to work as group
god joob!! god joob!!
the rest is waiting for us
insyallah
 make it more better "marvellous"

*hAPPy*
i got da top ten in
" merentas desa peringkat sekolah"
i did not believe that at all
what can i say
alhamdulillah..alhamdulillah..
a great achiever
thanks for da moral support from da people around me
i really mean it
"syukran jazilan"

 thanks yar sahabat

im so happy also
my cousen getting married tomorrow
alhamdulillah..
nanti kalu berksmpatan
saia tnjukkan gambar sekitar majlis yer
insyallah..

*saDDD*
last week, saia dilantik jd 
assiatand of PPU
( PRA Persediaan University)
bkn tak mensyukuri peluang nie
tapi.......
layakkah saya
even there are many suitble person out there..
im scare if im not comitet with my work
im scare if i bacome too over
im scare my frend become far away from me
shima...shima..shima..



by da way..
setiap yang inginkan kebaikan
mesti melalui kesusahan
setiap yang inginkan kejayaan
mesti melalui kesungguhan
^-^

whenever we're worried, we pray.
whenever we're feeling nervous, we zikr.
whenever we're happy, we be grateful.
whenever we're in sorrow, we are prohibited from mourning 

because grieving wont solve any problem, neither physically nor emotionally

---------------------------------------------------
ukhti fillah ummuaisya



Semoga apa yang dikongsikan bermanfaat

Friday, 13 January 2012

~SOLAT SUNAT TASBIH~

Salamullah alayk :)

Baru-baru nie saia telah diberitahu tentang
"solah sunat tasbih"
oleh seorang sahabat rapat saia.
mase tu tangah tunggu solat isyak kat surau..
saia tak pernah melakukan solat tersebut
waima saya pernah terdengat tentang solat tersebut

nie saya nak kongsikan cara solat tersebut.
lepas nie bolehlah kite amalkannya
walaupun tidak menjadi rutin harian,
boleh juga dilakukan setidak-tidaknye sekali

Solat ini disebut Solat Tasbih kerana diucapkan tasbih sebanyak 300 tasbih. Solat Tasbih dianjurkan kalau boleh tiap-tiap malam, andaikata tidak sanggup sekali seminggu, andaikata tidak sanggup, usahakan sekali sebulan, sekiranya tidak sanggup sekali sebulan, sekali setahun, kalau setahun sekali pun tidak sanggup, kerjakanlah sekali dalam seumur hidup.


1. Mulakan sembahyang sunat tasbih dengan niat.
Ini niat sembahyang tasbih empat rakaat أصلي سنة التسبيح اربع ركعات لله تعالي maka lintaskan didalam hati sahaja aku sembahyang sunat tasbih empat rakaat kerana Allah تعالي
Ini niat sembahyang tasbih dua rakaat أصلي سنة التسبيح ركعتين لله تعالي maka datangkan niat dalam hati sahaja aku sembahyang sunat tasbih dua rakaat kerana Allah تعالي.
2. Baca doa’ iftitah (الله أكبركبيرا والحمد لله كثيرا ) hinga selesai.
3. Baca al- fatihah.
4. Baca surah (ألهاكم التكاثر) hinga selesai.
5. Dibaca lima belas kali tasbih ini (سبحان الله والحمد لله ولا اله الا الله والله أكبر ولا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم).
6. Rukuk dan baca tasbih rukuk kemudian baca tasbih ini sebanyak sepuluh kali (سبحان الله والحمد لله ولا اله الا الله والله أكبر ولا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم).
7. A’tidal dan baca tasbih sepuluh kali (سبحان الله والحمد لله ولا اله الا الله والله أكبر ولا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم).
8. Sujud pertama baca tasbih sujud kemudian baca tasbih ini sepuluh kali (سبحان الله والحمد لله ولا اله الا الله والله أكبر ولا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم).
9. Duduk antara dua sujud dan baca (رب اغفر لي وارحمني واجبرني) hinga selesai kemudian dibaca tasbih ini sepuluh kali (سبحان الله والحمد لله ولا اله الا الله والله أكبر ولا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم).
10. Sujud kedua dibaca tasbih sujud kemudian dibaca tasbih ini sepuluh kali (سبحان الله والحمد لله ولا اله الا الله والله أكبر ولا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم).
11. Bangkit dari sujud dan duduk istiraha (berehat sebentar) dibaca tasbih ini sepuluh kali (سبحان الله والحمد لله ولا اله الا الله والله أكبر ولا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم).
Kemudian bangkit pada rakaat kedua
1. Baca Al-Fatihah.
2. Baca surah (والعصر) hinga selesai.
3. Dibaca lima belas kali tasbih ini (سبحان الله والحمد لله ولا اله الا الله والله أكبر ولا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم).
4. kemudia ikut atoran diatas dari No. 6 hinga No. 10.
5. kemudia bangkit dari sujud dan duduk tahyat dan dibaca tahyat dan selawat kemudian dibaca tasbih ini sepuluh kali (سبحان الله والحمد لله ولا اله الا الله والله أكبر ولا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم). Kemudian beri salam jika disembahyangkan pada malam dan diperbuat dua rakaat lagi dan dibaca pada rakaat pertama selepas fatihah (قل يا أيها الكافرون) hinga selesai dan di ikut aturan di atas dari No. 5 hinga No. 11. Kemudian bangkit rakaat kedua dibaca (قل هو الله أحد) hinga selesai kemudia ikut atoran seperti di atas pada rakaat kedua.
Setiap serakaat tujuh puluh lima kali tasbih jadi keseluruhan tasbihnya tiga ratus kali tasbih.
Ringkasan tasbih setiap selepas baca surah lima belas kali, dan tasbih dibaca sepuluh kali pada rukuk, i’tidal, sujud, duduk antara dua sujud, sujud kedua, duduk istirahah atau tahyat.

Semoga apa yang dikongsikan bermanfaat

~ SAYA MUNGKIR JANJI~

Salamullah alayk...

sahabatku..
ist skali nak mohon ampun..
. dari hujung rambut ke hujung kaki
tadi saia da mungkir janji
tak tahu kenape, saia tak sedap hati..
mungkin inilah dinamakan 
"kemanisan iman"
kite akan rasa sesuatu tak kene bila buat silap.
nauzubillah..

_______________________________________

awakkk...
mintak awak jgn ambik hati yer
saia xde niat tadi.
pelupe...
yg baik itu dtg dari ALLAH S.W.T..
yg tak baik itu datang dari saia sendiri

p/s saia


jangan lupe kat saia:
jangan lupe study,
walaupun saia tahu awk memg "ulat buku"
jangan lupe call mak n ayah awk selalu..
hehe..
2 jela.

nanti panjg umur, kite jmpe lagi yer..
sahabatku
dunia n akhirat
------------------------------------------------------------------
akhwan fillah wansuhaidashimawanjaafar






Semoga apa yang dikongsikan bermanfaat

Thursday, 12 January 2012

~ REDHA JELA~

salamullah alayk:) 


ahlan wasahlan :D
masuk hari nie, tak sampai seminggu pun lagi
cma stay kat hostel
dah macam-macam bnde dah berlaku..
bukan nak myalahkan takdir 
dan bkn jugak nak menyesak
tp, inilh jalan yg cma pilih...
________________________________________________________________
 
pertama...
bile kat hostel cma teringat kat my dad..
biasenye, pagi-pagi dye akn ketuk bilik..
"bangun solat subuh n siap-siap gie skolah"
kat  ma pun rindu gak
sbb pagi-pagi msty ma buatkana air milo..
kat hostel xde tu semua..
pernah satu ketika cma keluar air mate,
sbb terinagt kat diorang..

kedua....
dua orang kawan cma dah decide nak kuar asrama...
hehe... cma baru jerr masuk..
tp, depan diorg cma berlagak "cool"
x pela..
keluarlah tu pon untuk mase depan antum-antum jugak kan
walaupun dlm hati ALLAH sj yg tahu..
diorg tak selesa stay kat hostel
sbb mudah mengantuk,
sian kat diorang kan...
cma pun tak tahuu laa...
tkot lepas nie pun macam diorang gak...

by da way
semua nie keputusan antum-antum...
cma tiada hak utk memaksa
buat keputusan leklok yerr...

ketiga...
cma dah tak mahu susahkan pa..
pagi-pagi hantar cma gie skolah.
sian kat pa..
petg lak pgie ambik..
mcm ank raje lak gia antar gie ambik..
so,cma decide nak stay hostel
thankss pa...
nanti cma buktikan yerr,, cma boleh..
:(

_______________________________________________________________
salam ukhuwah fillah, wansuhaidashimawanjaafar


Semoga apa yang dikongsikan bermanfaat

Friday, 6 January 2012

~ ANUGERAH TUHAN~

Salamullah alayk....

alhamdulillah... selesai jugak mjlis aqiqah hari nie..
semua bjalan ngn lancar..
dari pg sampailah ke mlm..
sian kat ma n pa..
diorg yg paling letey lyn tetamu...
heheh..

mjlis nie sbnrnyer..
buat kat MOHD HADIF ILMI....
n satu lg sbb pa ade buat "nazar"
3 ekor kmbg tumbg hari nie...
x boleh tngok kesian kat kmbg...
nangss....
:(



~ baby hadiff ~

syukur sngat..hari nie dye x bnyak meragam...
kalau tak...
sian kat umi dye...
nanti jd budak baik yerr babyyy hadiff...

bersama umi...

lepas ciap bercukur...
hadiff snyap jer...
macam tahu-tahu je die...
umi pulak yg excited
anak umii...


dgn saya :)

die daa start meragam tyme nie..
saye pulak yg over
die lapar kot..
umi tngah layan tetamu..
 :)

nie la anak-anak buah saya...
kesayangan tok ma n tok paa...

nurin vs haziq..

haziq iman...

sayang diorang snad-snad...
jadi budak baik yerr...
sorg nak jd dokter
sorg nak jadi angkasawan...
ok la tuhhh...
:)





Semoga apa yang dikongsikan bermanfaat

Monday, 2 January 2012

~SAHABAT~

salamullah alayk..


UNTUKKMU SAHABAT :)

ya AlLAH..
berkatilah ukhwabillah kami
TIRAH, AIN, IZYAN, SYAZANA, SYAHMIE, NIJE,
UMI, FATIN.n other frenz...
kami hanyalah insan-insan kerdil yg menumpg diats muka bumi ini...
dariMu kami dtg, dan dariMu jua lah kami kembali

ya ALLAH..
ukhwabillah yg kami bina..
adlh dgn izinMu...
andai ada antara kami yg terpesong...
maka kembalilah kami ke jln kebenaran..
dan jln yg kau redhai...

sahabat, 
andai pernhku melukakan hatimu...
dan pernah mengkhianatimu..
ampun dan maaf ku pohon...


sahabat,
doa dariku akn sentiasa mengiringi langkahmu..
dalam mengharungi liku-liku kehidupan..
moga kau beroleh kebahagiaan...


jomm.. kita berlari ...
mengejar impian.....

salam ukhuwah fillah wan suhaidashima....

Semoga apa yang dikongsikan bermanfaat

~2012~


salamullah alayk.....
hepy new year

SELAMAT TAHUN BARU..
alahaiiiii.. ceptnye mase berlalu..
pejam celik!! pejam celik... daa masuk taun baru daa..
ape-ape pom.. azam tahu lepas cam mane?
dah tercapai lom??
ahahaha...
hope sumer daa kan


anyway!! 
HOPE TIS YEAR MORE BETTER THAN LAST YEAR..
GREAT HEALTH..
GREAT LIFE
and GREAT FOER EXAMINATION....



tahun nie saia berazam nak study lbey kuat
nak capai cita-cita!!
nak bnggekan ma n pa..
nak jalani khidupan sbgai seorg muslimah yg lbeh baik..
amin..


tahun nie jugak...saia daa terpisah ngn my 'SIS'
NUR ATHIRAH MOHD YEH..
dye daa masuk hostel.
ana disini antum disane..
tp, ana tau antum msty study lbeh hard disane...
ana tau antum boleh...

senyumlah



kuatlah



berbahagialah

ana akan sentiasa doakan antum...

Dalam menghadapi apa juga situasi.
Walau pahit,walau keluhan mengamit rasa,walau sakit tidak terkira.

Tapi percayalah, antum MAMPU.
KERANA SETIAP UJIAN PASTI PENHUJUNGNYA ADA HADIAH.

jomm..kite buat yg terbaik exam nie....
we can doo it yearr!!!

________________________________________________

tak perlu ana bermadah lagi..
ana sayang antunaa semuar..
semoga kite diberkati...
amin...

Semoga apa yang dikongsikan bermanfaat

Next Previous Home