}

Sunday 31 March 2013

~ KEHILANGAN SI DIA ~

Photobucket


Apa khabar semua? *muka ceria* Alhamdulillah masih dipinjam nikmat itu untuk seketika.Terima kasih ya Allah.Tangan ku dakapkan di dada,sambil mata terpejam. Syukur alhamdulillah.
La Takhaf Wa La Tahzan Innallaha Ma'ana. Janganlah kamu takut dan janganlah kamu bersedih hati. Sesungguhnya Allah ada bersama kita.

Ya, perasaan itu muncul kembali setelah sekian lama.Rasa itu kembali lagi.kembali lagi ke situ.Ya Allah rasa sakit itu datang! sakit! sakit! sakit sungguh tak terperi.Sepertinya sudah tidak tertahan lagi, jika ini dugaan mu aku terima ya Allah ya tuhanku.Seikhlas ikhlas hatiku.Aku redha dengan ketentuanmu.Hati mula tewas dengan perasaan sendiri.Ya,ke tertewas.Betapa lemahnya dirimu bergelar wanita.Perlahan air jernih itu mulai membasahi pipi.. :(

"Allah"

terketar ketar ku cuba menyebut namamu.terketar ketar ku memohon padamu. Bersusah payah mulut menyebut namamu. Andai ada yang memerhati ketika itu, aku tiada kekuatan, menangis! menagis! dan terus menangis.semakin laju air jernih membasahi pipi.
ku menyebut.. menyebut.. dan terus menyebut..

"Allah"

Apa khilafku ya Allah.apa salahku Ya Allah.apa salahku ya Allah sehingga mengundang murkamu ya Allah. Ku cuba mengigati kembali kelakuanku, sikapku, niatku, Ya Allah.aku hambamu yang penuh dengan dosa. Nauzubillah

Tangan masih setia di dadaku.Terasa dengupan itu laju..laju dan semakin laju. Hati mulai rasa tidak menentu. penuh dengan pelbagai perasaan. Ya, aku mulai tidak tenang.Dengupan itu laju bagai tiada penghalang dan tidak tahu bilakan akan berhenti.Dengupan itu bagai mengambarkan segalanya.Ya, aku merasainya.

Kenapa perasaan itu kembali?.kenapa si dia harus berlalu pergi.Ya pergi meninggalkan jasadku yang masih memerlukannya.Siapalah aku tanpa si dia.Mungkin tidak dapat kugambarkan padamu wahai sahabat sekalin perassan ku tika itu.Saat si dia pergi berjalan laju meninggalkan hati.Sakitnya bukan hanya pada hati, malah pada akal yang memerhati.

"Allahu rabbi kemana si dia pergi? kemana harus ku cari..hati mulai gelisah dan tidak dapat digambarkan.Apa yang harus ku lakukan untuk merayu si dia kembali.. ?"


kehilangan si dia pada awalnya hanya biasa biasa.Tiada apa yang berubah pada diriku.Ya aku yakin si dia bukan siapa siapa.Ya si dia begitu tinggi harganya.setelah lama si dia tiada baru aku perasan dan mulai tercari cari kewujudanya.Entah aku masih berkesempatan bertemu si dia atau hanya pasrah.

Sudah pelbagai cara diikhtiarkan. Sudah pelbagai bahan ilmu dibacakan. Sudah didengar alunan ayat-ayat kebesaran. Sampai seperti mana semasa si dia itu tiada, air jernih itu sudah berhenti membasahi mata. Dan kini sehingga air jernih itu kembali membasahi. Si dia tetap juga tidak mahu kembali. Apa khilafku kali ini? Si dia itu, jika kembali lagi menghuni hati. Pasti aku janji untuk tidak mengabaikannya walau seinci. Pasti aku janji untuk tidak melupakannya walau sehari. Pasti aku janji tidak akan lalai untuk bertanya khabarnya dari hati.

 Kini,si dia telah selamat kembali.

Bibir kembali mengukir senyuman. Air jernih yang mengalir juga sudah dikeringkan. Nafas ditarik dan dilepaskan perlahan. Tangan kembali letaknya pada hati yang degupnya kembali seperti kebiasaan. Mata diturunkan penglihatan. Dengan kepayahan bibir berbicara pada si dia yang kini sudah kembali, "Iman, apa khabar kamu hari ini? Janji ya bahawa kamu tidak akan lari dariku lagi."

Dan ya, si dia itu iman. Iman yang dikurnia Ilahi untuk hati.

note : Kehilanganmu sungguh berat bagiku

Semoga apa yang dikongsikan bermanfaat

No comments:

Post a Comment

Next Previous Home